|

Recensies 2007

26-feb-07 : Brabants Dagblad – FREEDOM! / De Toonzaal (vooraankondiging)

• Uit Brabants Dagblad, door Rinus van der Heijden
  • Premiere FREEDOM!, De Toonzaal ‘s-Hertogenbosch
    HEROPSTANDING ‘STRIJDJAZZ’ JAREN ZEVENTIG

Maandag 26 februari 2007 – Liberation Music Orchestra nieuw leven ingeblazen. Alleen al om het verlies van de vermenging van Latijns-amerikaanse strijdmuziek met jazz, zou je treuren dat de jaren zeventijd voorbij zijn.

Voornaamste vertolker van de muziek was het Liberation Music Orchestra van contrabassist Charlie Haden en pianiste en componiste Carla Bley. Zij sloten met hun muziek, vooral voortgebracht door koperinstrumenten, aan bij de strijd die vrijheidsgezinden voerden in de Spaanse Burgeroorlog, In Mozambique, Angola, Portugal en El Salvador. En in andere lande van Zuid-Amerika, waar Che Guevara het boegbeeld was. Maar na de vrijheidsoorlogen leek de ‘strijdjazz’ het loodje te hebben gelegd. Tot vrijdagavond, want dan vindt in de Toonzaal in Den Bosch een grootste wederopstanding plaats.
Daarvoor zorgen Het Brabants Jazz Orkest (hbJAZZo) met als solist altsaxofonist Paul van Kemenade, die in het project ‘FREEDOM!”de naar vrijheid snakkende muziek van Charlie Haden, Carla Bley, Charles Mingus en Van Kemenade zelf verbinden. Onder leiding van dirigent Jeroen Doomernik betreedt hbJAZZo alweer een nieuwe weg in het bigbandidioom, waar het Bossche gezelschap zich zo goed in thuisvoelt. Modern, eigentijds en experimenteel zijn steekwoorden bij hbJAZZo en die komen bij de meeste – in traditionele muziek wortelende – bigbands niet voor.

“Wij willen geen gladde arrangementen”, zegt Jeroen Doomernik. “Door de vertalpatisering hoor je de muziek die wij nu gaan spelen nergens meer. De kracht van hbJAZZo ligt onder meer in de afwijkende instrumentkeuze zoals bastuba en euphonium en de musici met zo verschillende achtergronden als jazz, harmonieën, fanfares en klassiek. Iedereen staat daarom open voor deze muziek”. Doomernik wijst erop, dat de oorspronkelijke muziek niet wordt gekopieerd.
“Wij spelen in dezelfde beleving, in het idee achter de noten. En dat dan horizontaal gedacht, dus muziek in lagen. En niet alle noten tegelijkertijd, zoals zo vaak gebeurt bij big bands”.
De Amerikaan Steve Slagle, die ooit altsax en fluit speelde in het Liberation Music Orchestra, Carla Bley Band en in de big band van Mingus, arrangeerde twee stukken van Mingus. Niko Langenhuijsen, gespecialiseerd in experimentele symfonische jazzmuziek, herarrangeerde muziek die Paul van Kemenade componeerde voor het Metropole Orkest. Wat alle vier de componisten tekent, is hun strijd voor vrijheid.
In dat laatste wordt de titel van het project nog eens benadrukt. Vochten de guerillabewegingen in de jaren zeventig voor hun persoonlijke vrijheid, Haden, Bley, Minges en ook Van Kemenade doen hetzelfde. Maar dan voor absolute vrijheid in de muziek. “FREEDOM!” getuige ervan. Waarbij hbJAZZo niet de beste big band van Nederland wil zijn, wel de meest eigengereide. Absoluut vereiste uiteraard bij deze moeilijk uitvoerbare muziek.

bekijk project FREEDOM!

Brabants Dagblad – FREEDOM! / De Toonzaal

HET BRABANTS JAZZ ORKEST VERTOLKT MUZIEK VAN JAZZREUZEN VOORBEELDIG

Maandag 5 maart 2007 – Noem het een proeve van bekwaamheid. Of een avontuurlijke schelmenstreek. Het maakt niet uit welk label je erop plakt. Het project ‘FREEDOM!’ van Het Brabants Jazz Orkest (hbJAZZo) en gastsolist Paul van Kemenade is een brevet van durf en bekwaamheid.

Dat laatste is opvallend, want hbJAZZo – de voormalige Big Band Den Bosch onder professionele leiding van dirigent Jeroen Doomernik – durft het in ‘FREEDOM!’ aan de (vaak) hondsmoeilijke muziek te vertolken van jazzreuzen als Charles Mingus, Charlie Haden en Carla Bley plus aankomende reus Paul van Kemenade. Het orkest doet dat op voorbeeldige wijze. Dat hier en daar wat noten verkeerd of te dun worden gespeeld, doet er niet toe. Het gaat bij deze muziek om het weergeven van intentie en sfeer en daar slaagt hbJAZZo knap in.
Neem ‘The Ballad Of The Fallen’ van Haden/Bley in een arrangement van Niko Langenhuijsen. Dit massieve en imposante Jazz Requiem begint in het graf, maar staat via Zuid-Amerikaanse strijdmuziek uit de doden op om te laten horen dat de strijd voor vrijheid het begin van nieuw leven is. Je moet heel wat in huis hebben om deze draaikolk aan invloeden te kanaliseren.
‘FREEDOM!’ begint met een uitvoering van ‘Reincarnation Of A Lovebird’ van Mingus. Het hbJAZZo zat bij de première nog niet in het goede jasje, maar al in het tweede stuk ‘La Première Fois’ van Paul van Kemenade voegde het orkest zich lenig en lui onder de solo van de gastsolist. Hij kreeg volop de ruimte de van hem bekende ornamentale versieringen op altsaxofoon rond te strooien. ‘One Way’ (1997) van Carla Bley is met ‘La Première Fois’ (1990) tegenpool van de rest van het programma, dat dateert uit de jaren vijftig, zestig en zeventig. Dat is te horen ook: de transparantie van het jongere biedt tegenwicht aan het duistere bigbandwerk van de oude meesters.
In Haden’s ‘Song For Che’ werd de projecttitel ‘FREEDOM!’ alle eer aangedaan. Dit stuk is een oerkreet, een collectieve schreeuw om vrijheid en dat heeft hbJAZZo goed begrepen. ‘Call’ schreef Van Kemenade in 1979 voor kwintetbezetting; in het arrangement van Langenhuijsen draaide hbJAZZo zijn hand niet om voor de onverwachte tempowisselingen. Evenmin als in Mingus’ Fables of Faubus’. Arrangeur Steve Slagle buitte de collectieve kracht van hbJAZZo hier volledig uit door zelfs de orkestleden te laten zingen. Ook dat kunnen ze.

‘FREEDOM!’ is verder te horen in Oss Groene Engel 10 mrt, Roosendaal Verkadehuis 11 mrt, Breda Bloos 16 mrt, Goirle Jan van Besouwhuis, ‘s-Hertogenbosch Jazz in Duketown 26 mei, Neerijnen Stroomhuis 16 juni.

bekijk project FREEDOM!

12-mrt-07 : Jazzenzo – FREEDOM! / De Toonzaal

• Uit Jazzenzo, door Rinus van der Heijden
    HET BRABANTS JAZZ ORKEST GEEFT BREVET AF VAN DURF EN BEKWAAMHEID

(uitgebreide recensie o.b.v. recensie Brabants Dagblad 05-mrt-2007)

Noem het een proeve van bekwaamheid. Of een avontuurlijke schelmenstreek. Het maakt niet uit welk label je erop plakt. Het project FREEDOM! van Het Brabants Jazz Orkest (hbJAZZo) en gastsolist Paul van Kemenade is een brevet van durf en bekwaamheid. Dat laatste is opvallend, want hbJAZZo – de voormalige Big Band Den Bosch – onder leiding van dirigent Jeroen Doomernik – durft het in FREEDOM! aan de (vaak) hondsmoeilijke muziek te vertolken van jazzreuzen als Charles Mingus, Charlie Haden en Carla Bley en aankomende reus Paul van Kemenade.

Het orkest doet dat op voorbeeldige wijze. Dat hier en daar wat noten verkeerd of te dun worden gespeeld, doet er niet toe. Het gaat bij deze muziek, voornamelijk gestoeld op vrije jazz, om het weergeven van intentie en sfeer en daar is hbJAZZo knap in geslaagd.
Neem de suite ‘The Ballad Of The Fallen’ van Haden/Bley in een arrangement van Niko Langenhuijsen. Dit massieve en imposante Jazz Requiem begint in het graf, maar staat via Zuid-Amerikaanse strijdmuziek uit de doden op om te laten horen dat de strijd voor vrijheid het begin van nieuw leven is. Je moet heel wat in huis hebben om deze draaikolk aan invloeden heelhuids te overleven.
FREEDOM! begint met een uitvoering van ‘Reincarnation Of A Lovebird’ van Mingus. Het hbjAZZo zat bij de première nog niet in het goede jasje, maar al in het tweede stuk ‘La Première Fois’ van Paul van Kemenade voegde het orkest zich lenig en lui onder de solo van de gastsolist. Hij kreeg volop de ruimte de van hem bekende ornamentale versieringen op altsaxofoon rond te strooien. De ‘gestopte’ kopersectie van hbJAZZO droeg voor een belangrijk deel bij aan het nieuwe gezicht van deze prachtige compositie. ‘One Way’ (1997) van Carla Bley is met ‘La Première Fois’ (1990) tegenpool van de rest van het programma, dat dateert uit de jaren vijftig, zestig en zeventig. Dat is te horen ook: de transparatie van het jongere biedt tegenwicht aan het duistere bigbandwerk van de oude meesters.
Hun muziek werd mooi ondersteund door videobeelden door Veejay Edward Erasmus. Beelden van Mingus als musicus, filmopnamen van Che Guevarra, filmbeelden van rassenonlusten, suggesties van de vrijheidsstrijd in China; het wekte sfeer en tijdsbeeld van een periode, waarin vrijheid in muziek en in maatschappelijke ontwikkelingen een andere dimensie heeft dan tegenwoordig. Het is mooi daar op deze manier nog eens kennis van te nemen.
In Haden’s ‘Song For Che’, geënt op het fenomeen free-jazz, werd de projecttitel FREEDOM! alle eer aangedaan. Dit stuk is een oerkreet, een collectieve schreeuw om vrijheid en dat heeft hbJAZZo goed begrepen. ‘Call’ schreef Van Kemenade in 1979 voor kwintetbezetting; in het arrangement van Langenhuijsen draaide hbJAZZo zijn hand niet om voor de onverwachte tempowisselingen. Evenmin als in Mingus’ Fables of Faubus’ uit 1959, een dreigende aanklacht tegen rassenrellen in het Amerikaanse Little Rock. Hier protesteert Mingus met orkestrale klanken tegen een van de zwartste bladzijden uit de geschiedenis van Amerika. Zoals Coltrane dat in die periode met kleine bezetting deed in het indrukwekkende ‘Alabama’.
Tijdgebonden dit alles? Helemaal niet: arrangeur Steve Slagle buitte de collectieve kracht van hbJAZZo in ‘Fables of Faubus’ volledig uit. Door zelfs de orkestleden te laten zingen. En ook dat kunnen ze.

FREEDOM! is verder te horen in Oss, Groene Engel, 10 maart. Roosendaal, Verkadehuis, 11 maart. Breda, Bloos, 16 maart. Goirle, Jan van Besouwhuis, 25 maart. Den Bosch, Jazz in Duketown, 26 mei. Neerijnen, Stroomhuis, 16 juni.

bekijk project FREEDOM!

12-mrt-07 : BN De Stem – FREEDOM! / Verkadehuis

• Uit BN De Stem, door Koen Graat
  • FREEDOM!, Verkadehuis Roosendaal
    VRIJHEID ZORGT VOOR ORIGINEEL REPERTOIRE DOOR HET BRABANTS JAZZ ORKEST

Maandag 12 maart 2007 – Door de jaren heen hebben maar weinig jazzmusici zich drukgemaakt om politieke aangelegenheden. Bekende uitzonderingen hierop zijn de Amerikaanse contrabassisten Charles Mingus en Charlie Haden.

Gistermiddag stond Het Brabants Jazz Orkest met als gastmuzikant altsaxofonist Paul van Kemenade in het Verkadehuis. Onder de veelzeggende naam FREEDOM! speelde de bigband composities van Haden en Mingus. Wat het optreden van Het Brabants Jazz Orkest (hbJAZZo) goed maakte, was de variatie in de stukken die werden gespeeld. Blijven veel bigbands nogal eens in hetzelfde geluid hangen, hbJAZZo gooide gisteren zonder enige schroom swing, freejazz, slepende ballades en Zuid-Amerikaanse ritmes op een hoop. Vrijheid was dus niet alleen een politiek, maar ook een muzikaal thema. Daarbij liepen de scheurende solos van gastsaxofonist Paul van Kemenade als een rode draad door de muziek.

Hoogtepunt tijdens het concert was The Ballad of the Fallen, een suite van Charlie Haden.
The Ballad of the Fallen werd geschreven tegen het buitenlandbeleid van Ronald Reagan. Speciaal voor het project FREEDOM! bewerkte arrangeur Niko Langenhuijsen de compositie voor bigband. Hoewel de breekbare intro van de suite niet helemaal overtuigend overkwam, was de finale van The Ballad of the Fallen een mooie climax. Het bombastische einde met Spaanse klanken stond als een huis.
Ook de uitvoering van Fables of Faubus, een compositie die Charles Mingus schreef tegen de rassendiscriminatie in de Verenigde Staten, mocht er wezen. Het hbJAZZo gaf een eigen draai aan de compositie door latin-ritmes en een collectieve improvisatie toe te voegen.
Met ook nog twee composities van Paul van Kemenade zelf, gaf Het Brabants Jazz Orkest gisteren een concert dat behoorlijk afweek van het standaard bigband-repertoire. Als afsluiter speelde hbJAZZo het vrolijk swingende Boogie Stop Shuffle van Charles Mingus. Daardoor kon het publiek ondanks het zware thema toch met een goed gevoel naar huis.

Het Brabants Jazz Orkest en Paul van Kemenade spelen 16 maart op Podium Bloos in Breda.

bekijk project FREEDOM!

26-mrt-07 : Brabants Dagblad – FREEDOM! / Jan van Besouw

• Uit Brabants Dagblad, door Henk van Raak
  • FREEDOM!, Jan van Besouw Goirle
    KIPPENVEL BIJ JAZZPODIUM

Maandag 26 maart 2007 – Het vierde jaarlijkse festival van het Jazzpodium Goirle kende gisteren louter hoogtepunten. Er waren optredens van Het Brabants Jazz Orkest, het Hotch-Potch Quartet en Steam Team. Drie keer kippenvel.

De middag begon met de formidabele uitvoering van het muziekproject “FREEDOM!” door Het Brabants Jazz Orkest met als gastspeler altsaxofonist Paul van Kemenade. Dat project begint en eindigt met nummers van Charles Mingus terwijl diens ‘Fables of Faubus’ in het hart wordt gespeeld. Daar tussendoor werden werken van Charlie Haden, Carla Bley en Van Kemenade zelf gespeeld. Een gewaagd project, gelet op de bepaald niet makkelijke muziek van deze jazzgrootheden. Het Brabants Jazz Orkest leverde een puntgave en virtuoze performance waar niks op aan te merken viel, behalve dat de recensent na het optreden zijn gevoel voor tijd totaal kwijt was. Dat optreden duurde namelijk meer dan anderhalf uur, terwijl zijn gevoel zei dat er een half uur was verstreken. Geen beter bewijs voor kwaliteit … Een beter jazzfestival werd in Goirle niet eerder opgediend.

bekijk project FREEDOM!

23-apr-07 : Brabants Dagblad – Big Band Meeting Brabant”

• Uit Brabants Dagblad, door Sarah Gzenai-Makboul
  • Big Band Meeting Brabant, Muzerije, ‘s-Hertogenbosch
    IK HOOP TELKENS DAT DIE GROOVE KOMT

Maandag 23 april 2007 – De groove en de swing, als een bigband dát weet over te brengen zit het goed. Zo meenden veel bezoekers gisterenmiddag tijdens de zevende Big Band Meeting Brabant in het Bossche centrum voor Kunstzinnige Vorming; De Muzerije.

Bijna acht uur lang traden daar non-stop elf bigbands op. Volgens organisator Jeroen Doomernik bezochten ruim 300 bezoekers het festival. De 250 muzikanten speelden ingetogen jazznummers maar ook popklassiekers werden omgetoverd tot swingende bigband nummers. Het publiek genoot zichtbaar. Een uitgebreide saxofoonsolo kon dan ook, evenals een zangpartij met wat gedurfde improvisaties, rekenen op een groot applaus. In de theaterzaal zorgde de Rosmalense Dob Doedaband, onder leiding van dirigent Fons van Gorp, voor de start het festival. Van Gorp beschouwt een goede groove tijdens het optreden als het ultieme moment. “Een groove is het moment waarop je niet stil kan blijven staan en alle muzikanten vlekkeloos samenspelen. Als dat moment komt gaat er echt een ‘thrill’ door me heen.” De 74-jarige Belgische jazzmuzikant Joop van Brink reisde voor het festival naar Den Bosch. “Mijn passie voor jazz en bigband begon toen ik als kind in 1949 naar radio Luxemburg luisterde. Toen ik jazz hoorde wilde ik niets anders meer. Ik word er gelukkig van, zodra ik het hoor wil ik swingen maar als je het goed beluistert kan het ook vreselijk mooi, ingetogen en ingewikkeld zijn.”

De zevende Big Band Meeting Brabant in het Bossche centrum voor Kunstzinnige Vorming De Muzerije.
Het Brabants Jazz Orkest uit Den Bosch is hier te zien.
(foto door Gérard Damoiseaux)

01-nov-07 : Brabants Dagblad – FREEDOM! / De Speeldoos

• Uit Brabants Dagblad, door Koen Graat
  • CD presentatie FREEDOM!, De Speeldoos Vught
    HET BRABANTS JAZZ ORKEST TOONT LEF OP EERSTE CD FREEDOM!

Donderdag 1 november 2007 – Het Brabants Jazz Orkest presenteert samen met de Tilburgse saxofonist Paul van Kemenade op 9 november in De Speeldoos in Vught de eerste cd Freedom!

Een eigenzinnige cd met composities die bepaald niet tot het standaard bigband-repertoire behoren. De stukken op het allereerste album van de band zijn afkomstig van ‘revolutionaire’ jazzgrootheden als Charlie Haden, Carla Bley en Charles Mingus. “We willen af van vaststaande bigband-sjablonen”, stelt bandleider/dirigent Jeroen Doomernik.
Het idee voor het project Freedom! ontstond volgens hem tijdens ‘de derde helft’ van een repetitie in Den Bosch met een schaal vol bitterballen bij de hand. De basis voor het project werd enkele jaren eerder gelegd toen de naam Big Band Den Bosch moest wijken voor Het Brabants Jazz Orkest (hbJAZZo). “We hebben in 2004 het roer helemaal omgegooid met een nieuwe naam, ambitieuze plannen en betere muzikanten. Als groep willen we avontuurlijke muziek spelen en niet alleen die bigband-swing”, stelt Doomernik.

Het Brabants Jazz Orkest featering Paul van Kemenade presenteert de cd Freedom!
Vrijdag 9 november om 20.30 uur in Theater de Speeldoos in Vught
Met filmbeelden van veejay Edward Erasmus (foto door Gerard Verhagen)

Als jong ventje maakte hij in de jaren tachtig deel uit van het Brabants Leerorkest van de Tilburgse saxofonist Paul van Kemenade. Daar kwam hij als trompettist in aanraking met de vrije, lyrische en soms zelfs on-Amerikaanse jazz van de contrabassisten Charlie Haden en Charles Mingus en pianiste Carla Bley. Doomernik: “In de band van Paul van Kemenade speelden we veel van dat soort muziek. Ik heb die composities altijd al eens met een bigband willen doen. Aangezien het niveau van het orkest flink omhoog is gegaan, was er nu de mogelijkheid.”

“FREEDOM!” is volgens Doomernik in meerdere opzichten een toepasselijke titel. “De composities zijn geschreven vanuit een artistieke vrijheid. Ze gingen in tegen de gevestigde muzikale regels. Daarnaast hadden Haden en Mingus een boodschap. Ze streden tegen ongelijkheid. Niet dat wij een politiek statement willen maken hoor, maar die zelfde ongelijkheid zie je vandaag de dag nog steeds. Vandaar de titel.” Doomernik ging met zijn plan naar Van Kemenade die er wel oren naar had om mee te doen en voorstelde om Niko Langenhuijsen te vragen om een aantal nieuwe arrangementen te schrijven. Bovendien werd besloten om twee composities van Van Kemenade zelf aan het repertoire toe te voegen.

Het Brabants Jazz Orkest gaf dit jaar meerdere goed ontvangen concerten met het project en nam in Theater de Speeldoos in Vught met slechts drie microfoons de cd op die volgende week daar wordt gepresenteerd. Na alle ‘verbouwingswerkzaamheden’ in 2004 ziet Doomernik het verschijnen van Freedom! als een bekroning op het lef dat het hbJAZZo toont met dit onorthodoxe bigband-project. “De meeste muzikanten bij ons zijn professionals, maar met een bigband valt geen geld te verdienen. We zijn dus een hobby-orkest met professionele intenties. En als we dan toch bij elkaar komen, willen we wel een uitdaging. Daarom hebben we onze nek uitgestoken met Freedom!.”

bekijk project FREEDOM!

19-nov-07 : Brabants Dagblad – Dissevelt / November Music

• Uit Brabants Dagblad, door Mart van de Voort
  • Dissevelt November Music, Verkadefabriek ‘s-Hertogenbosch
    ]GRATIS CONCERTEN MET NIEUWE MUZIEK SLUITEN NOVEMBER MUSIC AF

… In de Verkadefabriek was het ondertussen een drukte van jewelste. Het Nieuw Ensemble was voor één dag ensemble in residence, en musici bevolkten de gangen van het theatercomplex. Hoogtepunt daar was onder meer het film- en muziekprogramma rond de vergeten Nederlandse muziekpionier Tom Dissevelt. Als een van de eersten creëerde Dissevelt een cross-over tussen pop en elektronische muziek. Naast de vertoning van een nieuwe documentaire hield Het Brabants Jazz Orkest onder leiding van Jeroen Doomernik een zeer geïnspireerd en hartstochtelijk pleidooi voor Dissevelts ’12-Tone Composition for The Skymasters’. Hoogdrempelige twaalftoonsmuziek die swingt als een tiet, ook dat is kunstmuziek.

bekijk project Dissevelt 12-Tone

12-nov-07 : Het Klaverblad – FREEDOM! / De Speeldoos

• Uit Het Klaverblad, door Molly Witlox
  • CD-presentatie FREEDOM!, De Speeldoos Vught
    NORTH SEA JAZZ IN THEATER DE SPEELDOOS

Donderdag 1 november 2007 – In elk geval wat het speelniveau en optreden van Het Brabants Jazz Orkest betreft. Afgelopen vrijdag was de première van de eerste cd “FREEDOM!” in de grote zaal van Theater de Speeldoos.

Met een ongelooflijke energie en virtuositeit  presenteerde de bigband hun nieuwe repertoire. Intermezzo’s van jazzsaxofonist Paul van Kemenade en pianist Joris Reutelingsperger wisten de voorstelling tot nog grotere hoogtepunten te brengen.
Voorheen speelde een deel van het gezelschap onder de naam “Big Band Den Bosch”. In 2004 werd de naam veranderd in “Het Brabants Jazz Orkest”. Betere muzikanten werden aangetrokken en ambitieuze plannen ontstonden. Doomernik, bandleider/dirigent: “We wilden van het standaard bigband repertoire af, wilden meer uitdaging en artistieke vrijheid “. Zo ontstond het idee voor de cd “FREEDOM!”. Op deze cd speelt Het Brabants Jazz Orkest samen met gastartiest, jazzsaxofonist Paul van Kemenade, werken van de contrabassisten Charlie Haden en Charles Mingus en pianiste Carla Bley. Het repertoire van deze componisten was een verzet tegen onderdrukking en censuur. Met hun instrumenten bonden zij de strijd voor (artistieke) vrijheid aan. De één tijdens de Spaanse burgeroorlog, de ander tijdens de dictatuur in Chili. De werken zijn door Steve Slagle (altsaxofonist in bands van Haden, Bley en Mingus) en Niko Langenhuijsen, meester in de experimentele symfonische muziek, speciaal voor Het Brabants Jazz Orkest en Paul van Kemenade herschreven naar deze tijd en de klankbeelden van nu.

De band bestaat voornamelijk uit professionele muzikanten. Doomernik: “Van een bigband valt niet te leven. Wij zijn dus een hobby-orkest, maar wel met professionele intenties”.

Theater de Speeldoos stelde het orkest haar zaal en techniek ter beschikking om te repeteren en voor opname van de cd. De Speeldoos kreeg dan ook de primeur! Harry Salfischberger, directeur van het theater: “Ik vind het fantastisch dat dit theater de mogelijkheden in huis heeft om artiesten, of zij nou professioneel, semi-professioneel of als amateur bezig zijn, de kans te geven hun artistieke idealen te realiseren. Vaak staat daar een voorstelling tegenover van hoog artistiek niveau. Het optreden van vanavond is daar weer een prachtig voorbeeld van“.

In de pauze was de cd te koop én zoals het na een jazzoptreden hoort mengden de orkestleden zich na de voorstelling onder het publiek en bleef het nog lang erg gezellig in de foyer van Theater de Speeldoos!

bekijk project FREEDOM!