Skip to main content

Toshiko Akiyoshi

In het seizoen 2004 – 2005 stond het project “Toshiko Akiyoshi” centraal. De basis van dit project vormde de pianiste, componiste-arrangeur en bigband leidster Toshiko Akiyoshi.
In het kader van het project “Toshiko Akiyoshi” speelde Het Brabants Jazz Orkest de originele arrangementen: zij keerde helemaal terug naar het oorspronkelijke karakter van de composities!
Als gastsolist trad tijdens het project “Toshiko Akiyoshi” de saxofonist-fluitist Dick de Graaf op. Hij vervulde de rol van Lew Tabackin met verve!
Heeft u nog interesse in dit project, neem dan contact met ons op!

Onderstaand vindt u achtergrond over deze vrouw, de Toshiko Akiyoshi / Lew Tabackin Big Band en haar composities.

Foto Akiyoshi 2Toshiko Akiyoshi is geboren op 12 december 1929 in Darien, China, en viert dus in december 2004 haar 75e verjaardag. Zij, en haar 3 zussen werden gestimuleerd om balletles te nemen, evenals Japanse dans en klassiek piano. Na de tweede wereldoorlog keert het gezin terug naar Japan waar Toshiko op 16-jarige leeftijd als pianiste in een dansband gaat spelen. Ze komt in contact met de jazz die door de Amerikanen daarmee naar toe genomen is, luistert veel naar platen, o.a. van pianist Teddy Wilson, en leert zo zichzelf improviseren.

In 1952 formeert ze haar eigen band die redelijk wat succes heeft. Zo trekt ze de aandacht van organisator Norman Granz en pianist Oscar Peterson die onder de indruk zijn, en haar helpen te emigreren naar Amerika waar ze gaat studeren aan het Berklee college of music (‘56-‘59). Gedurende de eerste jaren in de States loopt ze tegen verscheidene vooroordelen aan; zowel het vrouw zijn als Japans zijn zorgen voor de nodige problemen.

Ze trouwt in 1959 met saxofonist Charlie Mariano, waarmee ze een dochter heeft, en in 1969 trouwt ze met haar huidige man, saxofonist-fluitist Lew Tabackin.
Haar debuut als componist-dirigent is in 1967 in de Town Hall, New York waar ze zowel solo-, trio- als big band stukken speelt.

Foto Akiyoshi TabackinSamen met Lew start ze in 1973 een leerorkest waarmee ze haar composities nog meer voor het voetlicht wil brengen: de Toshiko Akihoshi / Lew Tabackin Big Band. Als vrouw en Japanse moest ze hard werken om zich staande te houden maar met Lew ging dat toch lukken; zij de baas en hij de voornaamste solist. Ze werd de eerste vrouwelijke componist-arrangeur en volgde de traditie die die was ingezet door Fletcher Henderson, Duke Ellington en Count Basie.

Akiyoshi heeft, als componist, verscheidene van haar Japanse ervaringen verwerkt en daarmee iets toegevoegd aan de jazz traditie. Zo maakte ze gebruik van elementen en instrumenten uit traditionele Japanse folk-songs o.a. het geluid van de susumi drummers. Bij haar compositie op het gelijknamige album “Tales of a Courtisan” heeft zij zich laten inspireren door de courtisane vrouwen van Edo; hoog opgeleide vrouwen die als chique hoeren gevangen zaten in het leven, vluchten betekende hun dood.

Foto BandVelen hebben haar beïnvloed. Bebop pianist Bud Powell zorgde voor haar voorliefde voor structuren die aan fuga’s doen denken en tevens voor de muzikale versieringen die in een bloedstollend tempo gespeeld werden.
Zelf zegt ze dat ze qua big band composities vooral door Duke Ellington geïnspireerd is; individuele talenten van muzikanten, het schrijven voor saxofoon secties van fluit- en klarinet partijen en vooral het feit dat het moeten swingen.
Verdere kenmerken van haar composities zijn de tempo wisselingen en de lint-harmonisaties in snel tempo waardoor haar muziek behoorlijk heavy en groots klinkt.

Haar discografie is divers: solo- en combo albums zijn Toshiko plays Billy Strayhorn, Tuttie Flutie, Just be bop, Remembering Bud, Toshiko meets old friends en vele andere. Enkele albums voor big band muziek zijn Kogun, Tales of a Courtisan, Road Time, Insights, Live at Newport en het Carnegie Hall concert.

Road TimeTuning Up