Skip to main content

Schoolproject Big Band

Het Brabants Jazz Orkest presenteert een circa 45 minuten durend programma (in overleg is aanvulling van het programma mogelijk). Daarbij maken wij onderscheid in:

  • een programma gericht op het basisonderwijs of
  • een programma gericht op het middelbaar onderwijs.

Onderstaand vindt u aanvullende informatie over beide programma’s.

Basisonderwijs

Ons programma voor het basisonderwijs richt zich vooral op het thema contrast. Deels als band, maar vooral samen met de kinderen (en meesters en juffen) wordt het verschil duidelijk gemaakt tussen:

  • snel / langzaam
  • vals / zuiver
  • hoog / laag (gebruikmakend van de 4 secties van de band)
  • swing / recht (jazz en klassiek)
  • met noten / zonder noten (improvisatie)
  • met dirigent / zonder dirigent (orde en chaos)
  • etc

En zijn er muzikale kinderen, meesters of juffen op school, dan doen die natuurlijk gewoon mee!

Nieuwe dirigent

Nieuw bandlid

Vol spanning

Middelbaar onderwijs

Het programma voor het middelbaar onderwijs wordt afgestemd met de school. Onder andere de volgende zaken kunnen aan bod komen:

  • Wat is Swing / Jazz
  • Verschillende muziekstijlen
  • Bekende Big Band leiders
  • Highlights uit het repertoire
  • Vraag en antwoord / Voor- en nazin

Naast een inhoudelijk deel bieden wij ook een educatief deel aan. Beide aspecten zijn onderstaand toegelicht.

Inhoudelijk muzikaal deel
Wat is Swing/Jazz

Het Brabants Jazz Orkest laat in een introductie horen wat nu precies Swing en Jazz muziek inhoudt. De bandleider licht hierover natuurlijk ook een en ander toe.

Verschillende muziekstijlen

Inhakend op de introductie krijgen de leerlingen een aantal fragmenten te horen die een overzicht geven van zo’n 60 jaar Big Band muziek. In overleg met de docent bestaat de mogelijkheid om eventueel materiaal uit de methodes die op school gebruikt worden in de fragmenten terug te laten keren.

Bekende Big Band leiders

In de geschiedenis van de Big Band kennen we natuurlijk een aantal beroemde bandleiders. Denk hierbij aan Glen Miller, Duke Ellington, Count Basie, Stan Kenton en vele anderen. Een aantal van de nummers die zij schreven zijn wereldberoemd geworden.

Highlights uit het repertoire

Sommige Big Band nummers zijn in de loop der jaren een eigen leven gaan leiden. Vaak kwam dit doordat zij gekoppeld waren aan Radio en TV programma’s, films of reclame spotjes. Denk hierbij aan Children of Sanchez dat jarenlang op zaterdag te horen was op de radio, of aan de filmmuziek van Mission Impossible.

Vraag en antwoord / Voor- en nazin

Tot slot keren we terug naar de basis voor veel jazzmuziek, namelijk het vraag en antwoordspelletje of beter gezegd de opbouw van muziek met een voor- en nazin. Ook hier is het mogelijk in overleg met de docent een en ander aan het al bestaande programma van de leerlingen aan te passen, bijvoorbeeld door gebruik te maken van improvisatie zodat eventueel ook leerlingen op een praktische manier kunnen participeren.

Educatief deel

De leerlingen krijgen ter ondersteuning van met name het onderdeel “Bekende Big Band leiders” een knipselkrant aangeboden waarin het nodige fotomateriaal is verwerkt die zij eventueel in een verslag kunnen gebruiken.

compilatie HBJO schoolkrant 1 copycompilatie HBJO schoolkrant 2 copycompilatie HBJO schoolkrant 3 copy

Daarnaast is aanvullende achtergrondinformatie over het fenomeen “Big Band” te vinden onder onze pagina “Wat is een Big Band?“.